Lijfstijl Centrum Dongen

I need some Vitamin Sea: Vitamine week 9 t/m 14 maart

I need some Vitamin Sea

 

Jij wilt toch ook niet ziek worden? Daarom organiseert Lijfstijl Centrum Dongen van maandag 9 maart t/m zaterdag 14 maart een zgn. vitamine week. Tijdens deze week informeren we je elke dag over een specifieke vitamine of een mineraal. We geven advies waar deze belangrijk voor zijn, in welke voedingsmiddelen je deze kunt vinden en hoe je ze het beste kunt bereiden. 

 

Vitamines in het algemeen

 

Vitamines zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn nodig voor een normale groei en ontwikkeling en om gezond te blijven. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan vitamines niet, of niet genoeg, zelf aanmaken. Daarom staan ze bekend als essentiële (onmisbare) voedingsstoffen.

In Nederland komen vitaminetekorten bijna niet voor. Een teveel aan vitamines kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Wel hebben sommige groepen mensen extra vitamines nodig. Zeker in deze tijd wanneer er zoveel mensen grieperig zijn.

 

Welke vitamines zijn er?

Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben. De vitamines zijn in te delen in vitamines die in vet oplosbaar zijn en vitamines die in water oplosbaar zijn.

 

Vetoplosbare vitamines zijn: De vitamines A, D, E en K. 

Deze vitamines haal je vooral uit producten die vet bevatten, zoals smeer- en bereidingsvetten, vis, vlees, noten en melk en melkproducten.

 

Wateroplosbare vitamines zijn: De vitamines C en B. 

Deze vitamines haal je uit groente, fruit, brood en volkorenproducten, noten, peulvruchten, melk en melkproducten.

 

Welke vitamines heb ik nodig, wat doen ze en waar zitten ze in?

 

Vitamine A (Vetoplosbare vitamine)

Is belangrijk voor een goede werking van de ogen en het afweersysteem, een normale groei en het gezond houden van de huid.

 

Komt voor in: 

Vlees, vis, melk, melkproducten, ei
Margarine, halvarine en bak- en braadproducten
Wortel en groene bladgroente (Pro-vitamine A)

 

Vitamine D (Vetoplosbare vitamine) 

Is belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden, een goede werking van de spieren en het afweersysteem en de opname van calcium uit de voeding.

 

Komt voor in: 

Vette vis, vlees, ei

Margarine, halvarine en bak- en braadproducten

 

Vitamine E (Vetoplosbare vitamine) 

Werkt als antioxidant. 

 

Komt voor in: 

Zonnebloemolie, margarine, halvarine, bak- en braadproducten
Noten en zaden

 

Vitamine K (Vetoplosbare vitamine) 

Is belangrijk voor een goede bloedstolling en het behoud van sterke botten.

 

Komt voor in: 

Groene bladgroente
Kwark en kaas
Vlees, ei

 

Vitamine C (wateroplosbare vitamine)

Heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in standhouden van de weerstand. 

Komt voor in:

Groent, fruit en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

 

Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12 (Wateroplosbare vitamines) 

Maken de energie vrij uit de voeding, zorgen voor de opbouw en afbraak van aminozuren, regelen de werking van bepaalde hormonen, zijn nodig voor groei, een goede werking van de hartspier, het zenuwstelsel en de hersenen en zorgen voor een gezonde huid en voor het haar. Ook dragen zij bij aan de aanmaak van witte en rode bloedcellen en verkleinen ze de kans op geboorteafwijkingen.

 

Ze komen voor in: 

Volkoren graanproducten, brood en aardappelen
Vlees, vis en ei
Noten en pinda’s
Groente en fruit
Melk en melkproducten
Peulvruchten

 

Opname en opslag van vitamines

 

Vitamines worden door het lichaam opgenomen in de dunne darm. Vetoplosbare vitamines neemt het lichaam het beste op als er ook vet of olie aanwezig is. Het lichaam kan deze vitamines in beperkte mate opslaan. Alleen van vitamine A kan het lichaam een grote voorraad aanleggen in de lever. Vetoplosbare vitamines kunnen het lichaam verlaten via de urine of de gal.

Vitamines die in water oplosbaar zijn, kan het lichaam niet of nauwelijks opslaan. Een uitzondering daarop is vitamine B12. Een teveel aan wateroplosbare vitamines verlaat het lichaam via de urine. Daardoor komt het bijna nooit voor dat je te veel van deze vitamines binnenkrijgt.

Het lichaam neemt vitamines uit voedingssupplementen vaak gemakkelijker op dan vitamines uit eten. 

 

Hoe kun je voedingsmiddelen het beste bereiden en bewaren?

 

Bij het bereiden en bewaren van eten kunnen vitamines verloren gaan. Het gaat hierbij vooral om de wateroplosbare vitamines. Het verlies kan oplopen van 10 tot 50% of meer. De hoeveelheid verlies verschilt per vitamine en is van veel factoren afhankelijk, zoals het type voedingsmiddel, hoe heet het is bereid, de hoeveelheid water, blootstelling aan zonlicht of blootstelling aan zuurstof na snijden, persen of pureren. 

 

Tips om zoveel mogelijk vitamines te behouden:

  • Verhit eten niet langer dan nodig.
  • Kook met weinig water.

 

Door bewaren van eten gaan ook vitamines verloren. Daarom gelden de volgende bewaaradviezen:

  • Bewaar producten bij voorkeur op een koele plaats of in de vriezer.
  • Bewaar gesneden groente niet te lang.
  • Bewaar je eten bij voorkeur in het donker.

 

Voedingsadvies

 

Als je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende vitamines binnen. Wil jij weten hoeveel vitamines jij binnenkrijgt? Via het eetdagboek ‘Mijn Eetmeter’ op Mijn Voedingscentrum kun je een periode de inname van je voeding bijhouden. Het systeem berekent dan hoeveel vitamines en mineralen je tot je krijgt. 

 

Vitamine Check

 

Wil je echter snel weten wat de vitamine en mineralen status in jouw lichaam is, dan kun jij bij Lijfstijl Dongen deze week (9 t/m 14 maart 2020) een Vitamine Check laten uitvoeren tegen een gereduceerde prijs van € 10,=. Binnen enkele minuten heb je de uitslag en een advies. Onze vaste klanten krijgen deze test gratis van ons. 

 

Stel dat blijkt dat je een tekort hebt van een bepaalde vitamine en/of mineraal dan kunnen wij je met een voedingsadvies helpen. Ook zijn er ter aanvulling vitaminen en mineralen preparaten van het merk VitaKruid bij ons verkrijgbaar.

 

Alle medewerkers van Lijfstijl Centrum Dongen wensen je weer een fijne sportieve week toe en natuurlijk een griepvrije periode. 

Terug naar overzicht